Kisaviestintä muutoksessa: PIDC 2015

Squashseuran verkkoviestintä on hyvin erityistä tiivistahtisten kisatapahtumien aikana. HSRC:n nettitoimitus on tarkastellut Planeetta Internet Dunlop Cup 2015 -squashkilpailun viestinnän analytiikkaa ja tehnyt mielestään kiinnostavia huomioita viestinnän muutoksista. Jutun lopusta löytyy muistilista.

Screenshot from 2015-03-11 07:23:30

Kun tilanne on päällä, kännyköiden osuus verkkovierailuissa kasvaa merkittäväksi. Kilpailupäivinä la 7.3 – su 8.3 www.hsrc.fi-sivustolla oli 361 sessiota, joista kännyköillä tehtiin 44%, tietokoneilla 40% ja tableteilla 15%. Luvut tukevat HSRC:n ratkaisua kehittää sivustoansa palvelemaan kännykkä- ja tablettikäyttäjiä aikaisempaa paremmin. Tietokoneiden merkitys verkkoviestinnässä ei ole kadonnut, mutta se ei ole entisensä varsinkaan tapahtumien aikana.

Kisoista squash.fi/live-sivustolla lähetetty videolähetys kertoo sekin muutoksesta. Tietokonekatselu kattaa yli puolet 667 sessiosta, mutta tabletti on hyvänä kakkosena ja kännykkäkin varteenotettava kolmonen. Myös tämä huomio tukee tarvetta tehdä sivustoista responsiivisia eli toimimaan kivasti monenlaisilla laitteilla.

Screenshot from 2015-03-11 07:22:17

Analytiikka kertoo, että HSRC:n sivustolle tultiin kisapäivinä eniten Facebookissa julkaistujen artikkelilinkkien kautta. Ensimmäinen kisaraportti nousi ylivoimaiseksi ykköseksi HSRC:n Facebook-sivulla, saavuttaen yli kolminkertaisen kattavuuden verrattuna seuraavaan sisältöön kisoja edeltävien kolmen kuukauden aikana.

  • Facebook-linkit: 185
  • Suoraan tulo: 86
  • Squash.fi:n linkki: 44
  • Muista lähteistä yksittäisiä

Squash.fi:n kisalinkki toi verrattain vähän vierailijoita hsrc.fi:hin. SSqL:n Tournamentsoftwaren analytiikasta nettitoimituksella ei ole tietoja.

Ensimmäinen kisaraportti toi hsrc.fi:hin eniten kävijöitä kisojen aikana. Kävijät olivat pääosin Suomesta ja heistä epäilemättä osa oli muita kuin suomenkielisiä ainakin kisaosallistujien osalta. Faneja Venäjältä ja muistakin maista oli myös, joten englanninkielinen viestintä osoitti tärkeytensä.

Screenshot from 2015-03-11 07:25:20

Kisatapahtuman verkkoanalytiikan tarkastelun myötä nettitoimitus on tehnyt itselleen muistilistan, jota kaikki squashmediat ovat tervetulleita hyödyntämään:

  • kisaennakko valmistelee toimituksen ja aktiivikäyttäjät tunnelmaan
  • ensimmäinen kisaraportti on tärkein ja kokoaa kävijät
  • pääsarjan ensimmäisen kierroksen tai aamusession raportti viestittäisi nykyistä paremmin tiedottamisen ajantasaisuudesta ja laadusta; 2 raporttia päivää kohden voisi olla sopiva tahti
  • tekstin ohella tarvitaan kuvia ja videoita; mitä nopeammin julkaistaan, sen parempi
  • on hyvää lukijapalvelua tarjota raporteissa linkit pääsisältöihin (tulokset, video, kuvat jne) ja osoittaa pelisilmää esitellä sponsorit samassa yhteydessä
  • kisaraporttien ja -sisältöjen linkit julkaistaan Facebookissa, jotta tavoitetaan väkeä paremmin kisojen ajan
  • jos osallistujissa on twiittaajia, Twitteriä hyödyntäen voidaan rakentaa kivoja kokoomajuttuja isoissa kisoissa
  • olisi mahtavaa, jos kisoissa olisi somevastaava, joka tuottaa sisältöjä hsrc.fi:hin, jakaa niitä someen ja kokoaa somesta hsrc.fi:hin
  • arvioidaan, upotetaanko videolähetys ja kuvashow hsrc.fi:hin vai pidetäänkö erillään
  • tarjotaan Squash.fi:lle linkkejä ja kisatietoja ohjaamaan verkkoliikennettä hsrc.fi:hin
  • englannin kieli avaa kisoja kansainväliselle yleisölle ja yhteisölle
  • verkkotyökalujen tulisi tietokonekäytön ohella tukea sujuvaa kännykkä- ja tablettikäyttöä – HSRC:llä on jo hyvät työkalut!
  • muistetaan jälkihoito: loppukiitokset ja linkit tuloksiin, videoihin ja kuviin

2015-pidc-spons

    Kommentti: “Kisaviestintä muutoksessa: PIDC 2015

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *